czwartek, 4 czerwca 2009

Nazwiska bułgarskie

Podczas wizyty w osiedlowym sklepie przyjrzałem się uważniej wywieszonym na szybach kartkom ze spisem osób uprawnionych do głosowania w nadchodzących wyborach do Parlamentu Europejskiego. Z pozoru lista wygląda normalnie: IMIĘ – ODOJCOWSKIE IMIĘ – NAZWISKO... tyle, że sortowanie osób odbywa się według imienia, a nie nazwiska. Ciekawa rzecz. Nigdy wcześniej nie widziałem takiej metody układania listy. Dotąd wydawała mi się mało praktyczna, a jednak sprawdza się to świetnie. Tylko nie mam dobrego słowa na tak sporządzoną listę. ‘Lista nazwisk’ jest trochę mało adekwatna. Chociażby, ze względu na to odojcowskie imię (Бащинско име). Wiem, że podobny zwyczaj nazwywania się występuje na terenach Federacji Rosyjskiej. W którym jeszcze z krajów słowiańskich? Tego nie wiem. Przy okazji w sieci udało mi się wykopać ciekawą pracę o nazwiskach bułgarskich, w której autorka wyjaśnia ich znaczenie i etymologię.

1 komentarz:

  1. Witaj
    też mi przyszło kiedyś zrobić listę alfabetyczną. I robią po nazwiskach.. Później przyszła druga pani i powiedziała, że tu jest inaczej - wg imion.

    OdpowiedzUsuń